PuntUit! De Externe
Vertrouwenspersoon

PuntUit heeft een unieke aanpak gericht op bewustwording & preventie want het hebben van een goede vertrouwenspersoon is belangrijk maar de beste vertrouwenspersoon is de gene die je niet nodig hebt.

  • LVV gecertificeerd
  • Dagelijks gratis spreekuur
  • Zelfhulpplatform
  • Focus op bewustwording & bewustwording
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
Â
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected

      Meer dan 500 organisaties vertrouwen PuntUit

      Wat regelt
      PuntUit voor jou?

      Jaarabonnement voor 475 excl. BTW
      Wat kan je allemaal van ons verwachten?

      Gratis spreekuur
      Gratis spreekuur
      Gratis spreekuur

      Werknemers kunnen gratis gebruik maken van ons spreekuur. Mocht daaruit blijken dat verdere ondersteuning nodig is, wordt er een vervolgafspraak ingepland. Het uurtarief hiervoor bedraagt €84. Dit bedrag wordt berekend per kwartier.

      Hulpvraag platform
      Hulpvraag platform
      Hulpvraag platform

      Wij hebben een website gecreëerd voor de hulpvragen van jouw medewerkers. Hier zijn artikelen en tips te vinden over alle onderwerpen. Ook kunnen zij hier een afspraak inplannen voor het gratis spreekuur of met de vertrouwenspersoon. Het geeft medewerkers waardevolle informatie die helpen invulling te geven aan hun situatie of om ondersteuning van ons te krijgen. Kijk eens op bedrijf.praatuit.nl.

      24/7 beschikbaar
      24/7 beschikbaar
      24/7 beschikbaar

      Ons platform is 24/7 bereikbaar voor jouw medewerkers. We zijn via telefoon, mail of Whatsapp te benaderen.

      Early Awareness Tool
      Early Awareness Tool
      Early Awareness Tool

      Onze website detecteert “user behaviour” voordat er daadwerkelijk een melding gemaakt wordt. Dit helpt ons en jullie potentieel “onuitgesproken gedrag” voor te zijn. In verband met privacy wordt deze informatie niet direct gedeeld, maar het kan wel aanleiding zijn voor een informatievideo over het specifieke onderwerp.

      Jaarlijkse rapportage
      Jaarlijkse rapportage
      Jaarlijkse rapportage

      Wij geven jouw organisatie een jaarlijks geanonimiseerd rapport. Daarnaast krijg je ieder kwartaal een informatie video voor jouw werknemers over een trending topic. Dit draagt bij aan de bewustwording van medewerkers.

      Gratis communicatie kit
      Gratis communicatie kit
      Gratis communicatie kit

      Met onze communicatie kit worden je medewerkers op de hoogte gesteld van onze verschillende faciliteiten waaronder ons hulpplatform en onze vertrouwenspersonen. De kit bestaat uit folders voor interne communicatie, een template met gepersonaliseerde nfc-sticker zodat ze ons makkelijk kunnen vinden.

      LVV gecertificeerd
      LVV gecertificeerd
      LVV gecertificeerd

      Al onze vertrouwenspersonen zijn LVV gecertificeerd. Naast deze certificering zijn wij als bedrijf zeer actief met het op pijl houden van de kennis en vaardigheden van onze vertrouwenspersonen. Dit doen wij onder andere doormiddel van bijscholing en gezamenlijke “case” besprekingen.

      Waarom PuntUit?

      “Preventief werken aan een fijnere omgeving”

      Voorkom escalatie

      Veel conflicten kunnen professioneel worden opgelost, voordat deze tot een kritisch niveau escaleren.

      Voorkom verzuim & verloop

      De voornaamste reden voor verloop van medewerkers is te wijten aan een ongezond werkklimaat. Het hebben van een vertrouwenspersoon draagt bij aan een positieve werksfeer en voorkomt een ongezonde werksfeer.

      Kostenbesparend

      Met een extern vertrouwenspersoon bescherm je alle werknemers voor slechts 475 euro per jaar. Een interne training kost ongeveer 1500 euro en is persoonsgebonden. Daarbij komt nog een jaarlijkse opfriscursus. Als deze medewerker wegvalt, valt de hulp weg en moet er opnieuw worden opgeleid. Wij bieden continuïteit voor een lagere prijs.

      Beschikbaar na kantoortijden

      Ons platform is 24/7 beschikbaar voor alle werknemers. Wij staan altijd voor je medewerkers klaar. Omdat wij ook buiten kantoortijden bereikbaar zijn, kunnen medewerkers contact met ons opnemen wanneer zij daar klaar voor zijn.

      Onafhankelijk, objectief & discreet

      Een extern vertrouwenspersoon is onafhankelijk en heeft geen belangen en relaties met andere medewerkers. Met een extern vertrouwenspersoon weet je zeker dat hij/zij zelf geen deel uitmaakt van de klacht. Een extern vertrouwenspersoon is objectief. Gesprekken blijven tussen de melder en de betreffende vertrouwenspersoon, waardoor de kans op “besmettelijkheid” op de werkvloer wordt voorkomen. De melder kan altijd desgewenst anoniem blijven.

      Zorgplicht & verantwoordelijkheid

      In deze tijden van tekort aan goed gekwalificeerd personeel is het hebben van een vertrouwenspersoon extra belangrijk. Geef je medewerkers een veilig gevoel. Zorg dat ze iemand buiten de organisatie in vertrouwen kunnen nemen in het geval van een melding.

      Expertise

      Onze vertrouwenspersonen zijn LVV gecertificeerd en er vindt regelmatig intervisie-overleg plaats tussen onze vertrouwenspersonen om de kennis en kwaliteit te waarborgen.

      Onverdeelde aandacht

      Met een extern vertrouwenspersoon garandeer je volledige, onverdeelde aandacht van een professional aan je werknemers. Precies wanneer zij dit nodig hebben. Onze professionals hebben geen andere werkzaamheden en richten zich puur op het voorkomen en oplossen van conflicten bij jou op de werkvloer.

      Mentale gezondheid

      Vandaag de dag is de prioriteit voor mentale gezondheid hoger dan ooit. Jouw organisatie kan daar positief aan bijdragen met het aanstellen van een vertrouwenspersoon.

      De meest
      gestelde vragen.

      Lees hier de meest gestelde vragen

      Hoe verloopt het proces als we klant willen worden?

      We sturen u een offerte die digitaal getekend kan worden. Direct nadat de offerte getekend is kunnen de medewerkers gebruik maken van onze diensten.

      We sturen dan direct twee ‘welkomstmails’. Eén mail die we sturen is een ‘welkomstmail’ die jullie kunnen doorsturen aan jullie medewerkers. Dit is een korte mail met daarin een filmpje waarin we vertellen dat jullie organisatie gewenste omgangsvormen en een sociaal veilige werkplek belangrijk vinden en waarin we uitleggen:

      • Wie we zijn
      • Wat we doen
      • Wat mensen van ons kunnen verwachten
      • Hoe ze ons kunnen bereiken

      De tweede mail is een mail waarin we afstemmen over een aantal praktische zaken op organisatie niveau.

      • Is er een gedragsregeling?
      • Is er een meldcode?
      • Is er een interne vertrouwenspersoon?
      • Naar wie kunnen we doorverwijzen als we een melding krijgen die niet te maken heeft met ongewenste omgangsvormen?

      Kortom allerlei zaken waar onze vertrouwenspersoon zich bij een melding bewust van moet zijn en waarop wij eventueel aansluiting op moeten vinden.

      Werken jullie ook voor organisaties met een interne VP en wat is jullie rol dan?

      Ja! Veel van onze opdrachtgevers hebben ook een interne vertrouwenspersoon. Er zijn vier belangrijke voordelen:

      • Met zowel een interne als een externe vertrouwenspersoon kan de melder kiezen wat deze het prettigst vindt. Een wat bekender iemand uit de eigen organisatie of een vertrouwenspersoon wat meer op afstand.
      • De interne vertrouwenspersoon kan naar ons doorverwijzen als deze het gevoel heeft betrokken te zijn of zich betrokken te voelen.
      • Ook zijn wij dan beschikbaar voor de interne vertrouwenspersoon om ruggenspraak te hebben. Vaak is het voor interne vertrouwenspersoon prettig om iemand te hebben met wie ze over een melding van gedachten kunnen wisselen.
      • Belangrijke taak van de VP is ook voorlichting & advies en bewustwording & preventie. Dit is voor de interne vertrouwenspersoon vaak lastig naast alle andere taken en verantwoordelijkheden van de reguliere werkzaamheden. Wij nemen dit voor de interne VP uit handen.
      Hoeveel mensen hebben jullie in dienst?

      Wij zijn met z’n tienen waarvan vier interne vertrouwenspersonen. Naast deze
      vertrouwenspersonen werken we met een vast netwerk van vertrouwenspersonen met wie we op ZZP basis samenwerken om zo een landelijke dekking te hebben. Al onze vertrouwenspersonen zijn LVV gecertificeerde register vertrouwenspersonen.

      Waar voeren jullie de gesprekken?

      We hebben een abonnement waarmee we in heel Nederland ruimte beschikbaar hebben die we kunnen reserveren als spreekruimte. We kunnen dus altijd relatief in de buurt van onze opdrachtgevers/melders een afspraak plannen.

      De afspraken voor het gratis spreekuur zijn altijd online of telefonisch omdat we altijd op zeer korte termijn beschikbaar willen zijn voor een afspraak. Over het algemeen kan je de eerstvolgende werkdag al terecht als je een afspraak wil maken.

      Bij een vervolgafspraak is de keuze voor een afspraak in persoon of online helemaal aan de voorkeur van de melder.

      Bieden jullie ook hulp in andere talen dan Nederlands of Engels?

      We proberen in taal en cultuur zo goed mogelijk aan te sluiten bij de wensen van de melder. Omdat er met zaken als talen, culturen en man of vrouw heel veel variabelen zijn kunnen we dit niet altijd bieden. De keuze tussen Nederlands of Engels en man of vrouw is er wel altijd. We zijn wel constant bezig de diversiteit van onze vertrouwenspersonen zo veel mogelijk uit te bereiden.

      Krijgen we als organisatie een vaste vertrouwenspersoon?

      Omdat we altijd de keuzemogelijkheid bieden tussen een gesprek met een man of met een vrouw en in het Nederlands of in het Engels kunnen we geen vaste vertrouwenspersoon bieden. We vinden hierbij het belangrijker dat een melder zich bij een gesprek maximaal op zijn of haar gemak voelt belangrijker dan een vaste persoon.

      In praktijk zal een melding overigens wel bijna altijd door dezelfde vertrouwenspersoon worden ingevuld.

      Hoe krijgen we meldingen teruggekoppeld?

      Veel meldingen worden opgelost door deze bespreekbaar te maken binnen de organisatie. Daarmee is de melding dus ook bekend bij de organisatie. Mocht een melder naar aanleiding van een gesprek het er verder bij willen laten dan is dat het goed recht van de melder en wordt de organisatie niet nader geïnformeerd omdat de vertrouwelijkheid voor gaat.

      Als er sprake lijkt van structurele misstanden waarover de organisatie moet worden geïnformeerd om bijvoorbeeld anderen hiertegen te kunnen beschermen dan kan de vertrouwenspersoon melding maken namens de melder.

      Hoelang duurt het om een afspraak te plannen?

      Het online spreekuur is er onder meer omdat we snel beschikbaar willen bij een hulpvraag. Over het algemeen kan men de eerstvolgende werkdag al bij ons terecht maar soms is het de dag daarna.

      Wat zijn jullie openingstijden?

      We zijn bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 21:00 uur. We zijn bereikbaar via telefoon, mail, WhatsApp en door het maken van een afspraak bij het online spreekuur. De afspraak voor het online spreekuur kan online direct worden ingepland in de agenda van één van onze vertrouwenspersonen en kan dus uiteraard 24/7.

      Leveren jullie ook andere diensten als mediation of een klachtencommissie?

      Nee, dat doen we niet. We richten ons uitsluitend op het leveren van vertrouwenspersonen. We willen, wanneer we bijvoorbeeld een advies geven om een probleem op te lossen middels mediation, niet de schijn wekken dat dit wellicht mede ingegeven is door eigenbelang. Wanneer er behoefte aan een mediator kunnen we uiteraard wel iemand aanbevelen.

      Blog

      Het laatste nieuws vanaf de werkvloer,
      we laten je graag zien wat er speelt.

      Plan een afspraak!

      Plan een afspraak voor een online gesprek met ons, waarin we u kunnen vertellen hoe we samen het verschil kunnen maken met een veilige werkomgeving voor uw mensen!


      Denise Purvis

      Buro Punt Uit helpt ons echt bij het creëren van een open en veilige werkomgeving voor onze medewerkers. De heldere en begrijpelijke voorlichting, gecombineerd met preventieve maatregelen, stelt ons in staat om effectief ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen. Dit draagt bij aan ons streven naar een werkomgeving waarin openheid en veiligheid centraal staan.

      Boris Blijham

      Fijne partij om samen mee te werken. Een goede toevoeging voor het team van specialisten bij ThePhoneLab.

      Michiel Huisman

      Uitstekende partner voor ons! Bureau Punt Uit heeft goede service, is als partner voor vertrouwenspersoon prettig om mee te werken en heeft bovendien goede tools om ook intern dit onderwerp beter onder de aandacht te brengen.

      Karel Neven

      Wij willen Punt Uit en in het bijzonder onze vertrouwenspersoon Charlotte bedanken voor de fijne en betrouwbare werkomgeving die het ons heeft gebracht. Een enorme toevoeging voor het bedrijf!

      Ezra Bisschop

      Geweldige service, een extern bureau voor vertrouwenspersonen. Fijn dat ons personeel ergens terecht kan wanneer het nodig is.

      Woody Lindoorn

      Super fijn om dit te hebben. Geeft een veilig gevoel aan de medewerkers wetend dat ze bij een onafhankelijke partij terecht kunnen. Professionele partij!

      Pim Muhring

      Prettig adviesgesprek gehad met Erik. Klant geworden en een mooie communicatiekit ontvangen! 👌🏼

      Hans Lemm

      Bureau Punt Uit werkt professioneel en servicegericht. Het ‘preventiespel’ is een leuke aanjager voor interne discussies en (dus) bewustwording. Het inplannen van een belafspraak is zo gedaan en daardoor laagdrempelig voor medewerkers.