¿Contratar a un asesor confidencial interno o externo?

¿Contratar a un asesor confidencial interno o externo?

Texto: Paul Drenth Última actualización: 23 de abril de 2023 Imagen:

Binnen een organisatie hebben vertrouwenspersonen een belangrijke rol. Hun functie is om een luisterend oor te bieden aan medewerkers die worden geconfronteerd met integriteitsschendingen, of het slachtoffer zijn van ongewenst gedrag. De vertrouwenspersoon helpt ongewenst gedrag te de-escaleren, zodat problemen niet buiten proporties groeien. Op deze manier draagt de vertrouwenspersoon bij aan een veilig werkklimaat voor iedereen. In dit vak wordt er onderscheid gemaakt tussen interne- en externe vertrouwenspersonen. Wij wegen de voor- en nadelen af voor werkgevers, zodat u de juiste beslissing kan nemen mocht u een vertrouwenspersoon overwegen.

Confidente interno

Un confidente interno es un empleado que ya trabaja en la organización. En este caso, este empleado es un confidente además de su propio cargo. Esta persona recibe formación y obtiene certificados para asumir el papel de confidente. La intención es que el asesor confidencial sea autónomo e informe directamente a la dirección en caso necesario. Si opta por designar uno interno, tenga en cuenta el siguiente escenario:

La jefa de oficina Sophie y el gestor de cuentas Merlijn tienen un conflicto entre ellos. A Merlijn le gustaría hablar de ello con un confidente, pero ahora resulta que Sophie es ese confidente interno. Por ello, Merlijn necesita hablar con un confidente externo.

Especialmente las empresas más pequeñas y con menos empleados tienen más probabilidades de encontrarse con este problema. Cuanto más pequeña es la empresa, más difícil resulta la independencia del asesor confidencial. En este caso, puede optar por contratar a un asesor externo confidencial de forma puntual.

Ventajas e inconvenientes del administrador interno

Feit is dat een interne vertrouwenspersoon de bedrijfscultuur goed kent, waardoor hij/zij eerder problemen kan signaleren en makkelijk te vinden is bij collega’s. Zij nemen deze persoon makkelijker in vertrouwen, waardoor de drempel lager kan liggen om contact te leggen. Dit heeft echter een keerzijde. Omdat de vertrouwenspersoon een bekende is van de medewerker, kan het juist lastiger zijn om met hem/haar vertrouwelijke informatie te bespreken. Daarnaast kan het moeilijk zijn voor de interne vertrouwenspersoon om objectief naar de situatie te kijken.

Puede surgir un conflicto de intereses entre la función del fiduciario y su otra función. El descuido de uno o ambos papeles puede ser consecuencia de ello. Además, cuesta tiempo y dinero volver a formar a un empleado para que sea confidente. También existe la posibilidad de que el asesor confidencial interno abandone su puesto de trabajo, con lo que la organización tendría que volver a invertir tiempo y dinero en un nuevo empleado.

Ventajas e inconvenientes de los fiduciarios externos

Organisaties kunnen ook een externe vertrouwenspersoon inzetten. Deze persoon werkt buiten de organisatie en vervult enkel de rol van een vertrouwenspersoon. Hij/zij is aangesloten bij een organisatie die zich hierin specialiseert. Uw medewerkers kunnen een beroep doen op de vertrouwenspersoon wanneer dat nodig is. Omdat een externe vertrouwenspersoon geen directe functie heeft binnen het bedrijf is deze persoon onafhankelijk en kan daardoor makkelijker een objectieve houding aannemen. Daarnaast hoeft de werkgever niet te investeren in kosten voor de bijscholing. Ook bent u zeker van professionele hulp en meest actuele kennis.

Combinación de asesores confidenciales internos y externos

Las empresas también optan cada vez más por contratar a un asesor confidencial tanto interno como externo. Esta combinación da a los empleados la oportunidad de elegir con quién hablar.

Doen ze dat liever met een collega, of toch liever met een persoon van buitenaf? Zo voorkomt u als werkgever eventuele problemen voor de interne vertrouwenspersoon, zoals eerder benoemd. Als we alle opties afwegen, lijkt dit de beste optie voor vele bedrijven. Omdat medewerkers zelf de keuze kunnen maken om het gesprek aan te gaan met een interne- of externe vertrouwenspersoon, wordt de drempel om een gesprek aan te gaan wellicht lager. Daarnaast is bij afwezigheid van de interne vertrouwenspersoon dit verzuim gemakkelijk op te lossen door de externe vertrouwenspersoon. Ook kunnen de vertrouwenspersonen met elkaar samenwerken, sparren of overleggen indien nodig.

Informe a sus empleados

Una vez atado el nudo, es hora de informar a tus empleados. Según una investigación del Ministerio de Asuntos Sociales y Empleo, parece que los trabajadores no siempre tienen claro que las empresas contratan a un asesor confidencial. Nunca se repetirá lo suficiente que un confidente está disponible en caso de necesidad. Por lo tanto, comparte los datos de contacto del confidente y discute su papel con tus colegas.

Póngase en contacto

Veel bedrijven hebben moeite met invulling geven aan deze nieuwe wetgeving, wanneer een vertrouwenspersoon verplicht wordt voor alle bedrijven. Om die reden hebben we een abonnement ontworpen voor mkb-bedrijven. Dit zorgt ervoor dat u voldoet aan de nieuwe wetgeving en dat u altijd een externe vertrouwenspersoon tot uw beschikking heeft. Meer weten? Wij helpen u graag.

Deja tus datos

para más información.

¿Compartir este post? https://puntuit.nl/es/adopcion-confidencial-interna-o-externa/