Engager un conseiller confidentiel interne ou externe ?

Engager un conseiller confidentiel interne ou externe ?

Texte : Paul Drenth Dernière mise à jour : 23 avril 2023 Image :

Binnen een organisatie hebben vertrouwenspersonen een belangrijke rol. Hun functie is om een luisterend oor te bieden aan medewerkers die worden geconfronteerd met integriteitsschendingen, of het slachtoffer zijn van ongewenst gedrag. De vertrouwenspersoon helpt ongewenst gedrag te de-escaleren, zodat problemen niet buiten proporties groeien. Op deze manier draagt de vertrouwenspersoon bij aan een veilig werkklimaat voor iedereen. In dit vak wordt er onderscheid gemaakt tussen interne- en externe vertrouwenspersonen. Wij wegen de voor- en nadelen af voor werkgevers, zodat u de juiste beslissing kan nemen mocht u een vertrouwenspersoon overwegen.

Confident interne

Un confident interne est un employé qui travaille déjà au sein de l'organisation. Dans ce cas, cet employé est un confident en plus de sa propre position. Cette personne est formée et obtient des certificats pour assumer le rôle de confident. L'objectif est que le conseiller confidentiel soit autonome et qu'il rende compte directement à la direction si nécessaire. Si vous choisissez d'en nommer un en interne, gardez à l'esprit le scénario suivant :

Sophie, chef de bureau, et Merlijn, responsable de compte, sont en conflit l'une avec l'autre. Merlijn aimerait en parler avec un confident, mais il s'avère maintenant que Sophie est ce confident interne. Par conséquent, Merlijn a besoin de parler à un confident externe.

Les petites entreprises, notamment, qui comptent moins d'employés, sont plus susceptibles de rencontrer ce problème. Plus l'entreprise est petite, plus l'indépendance du conseiller confidentiel devient difficile. Dans ce cas, vous pouvez choisir d'engager un conseiller confidentiel externe sur une base ponctuelle.

Avantages et inconvénients du mandataire interne

Feit is dat een interne vertrouwenspersoon de bedrijfscultuur goed kent, waardoor hij/zij eerder problemen kan signaleren en makkelijk te vinden is bij collega’s. Zij nemen deze persoon makkelijker in vertrouwen, waardoor de drempel lager kan liggen om contact te leggen. Dit heeft echter een keerzijde. Omdat de vertrouwenspersoon een bekende is van de medewerker, kan het juist lastiger zijn om met hem/haar vertrouwelijke informatie te bespreken. Daarnaast kan het moeilijk zijn voor de interne vertrouwenspersoon om objectief naar de situatie te kijken.

Un conflit d'intérêts peut survenir entre le rôle du fiduciaire et son autre fonction. La négligence d'un ou des deux rôles peut en résulter. En outre, le recyclage d'un employé pour qu'il devienne un confident coûte du temps et de l'argent. Il y a également un risque que le conseiller confidentiel interne quitte son emploi, ce qui oblige l'organisation à investir à nouveau du temps et de l'argent dans un nouvel employé.

Avantages et inconvénients des fiduciaires externes

Organisaties kunnen ook een externe vertrouwenspersoon inzetten. Deze persoon werkt buiten de organisatie en vervult enkel de rol van een vertrouwenspersoon. Hij/zij is aangesloten bij een organisatie die zich hierin specialiseert. Uw medewerkers kunnen een beroep doen op de vertrouwenspersoon wanneer dat nodig is. Omdat een externe vertrouwenspersoon geen directe functie heeft binnen het bedrijf is deze persoon onafhankelijk en kan daardoor makkelijker een objectieve houding aannemen. Daarnaast hoeft de werkgever niet te investeren in kosten voor de bijscholing. Ook bent u zeker van professionele hulp en meest actuele kennis.

Combinaison de conseillers confidentiels internes et externes

Les entreprises choisissent également de plus en plus souvent d'engager un conseiller confidentiel à la fois interne et externe. Cette combinaison donne aux employés la possibilité de choisir à qui ils vont parler.

Doen ze dat liever met een collega, of toch liever met een persoon van buitenaf? Zo voorkomt u als werkgever eventuele problemen voor de interne vertrouwenspersoon, zoals eerder benoemd. Als we alle opties afwegen, lijkt dit de beste optie voor vele bedrijven. Omdat medewerkers zelf de keuze kunnen maken om het gesprek aan te gaan met een interne- of externe vertrouwenspersoon, wordt de drempel om een gesprek aan te gaan wellicht lager. Daarnaast is bij afwezigheid van de interne vertrouwenspersoon dit verzuim gemakkelijk op te lossen door de externe vertrouwenspersoon. Ook kunnen de vertrouwenspersonen met elkaar samenwerken, sparren of overleggen indien nodig.

Informez vos employés

Une fois que vous avez noué le nœud, il est temps d'informer vos employés. Selon une étude du ministère des affaires sociales et de l'emploi, il apparaît que les employés ne savent pas toujours que les entreprises emploient un conseiller confidentiel. Vous ne répéterez jamais assez qu'une personne de confiance est disponible en cas de besoin. Par conséquent, partagez les coordonnées de la personne de confiance et discutez de son rôle avec vos collègues.

Prenez contact avec nous

Veel bedrijven hebben moeite met invulling geven aan deze nieuwe wetgeving, wanneer een vertrouwenspersoon verplicht wordt voor alle bedrijven. Om die reden hebben we een abonnement ontworpen voor mkb-bedrijven. Dit zorgt ervoor dat u voldoet aan de nieuwe wetgeving en dat u altijd een externe vertrouwenspersoon tot uw beschikking heeft. Meer weten? Wij helpen u graag.

Laissez vos coordonnées

pour plus d'informations.

Partager cet article ? https://puntuit.nl/fr/interne-ou-externe-confidentiel-adoption/