Is a trustee mandatory?

Is a trustee mandatory?

Text: Erik Drenth Last updated: 25 May 2023 Image:

Workplace safety is (thankfully) becoming increasingly important in our society. Due to recent developments at large firms, this topic is rapidly coming up for discussion. So too in politics. The second chamber has tabled an accelerated bill. In it, having a confidential advisor will become mandatory for all companies, with the aim of preventing such abuses in the workplace. A vote took place in the second chamber on 23 May 2023, with a majority in favour of making it compulsory for companies with more than 10 employees to have a confidential advisor. It is now waiting for the first chamber to agree to this as well.

Waarom een vertrouwenspersoon wettelijk verplichten stellen?

Employers, large or small, are legally obliged under the Working Conditions Act to provide a safe working environment for employees. Paying attention to employees' psychosocial workload is covered by the Working Conditions Act. The submitted bill obliges employers to appoint a confidential advisor, regardless of the size of the company. By doing so, the Lower House wants to strengthen the legal position of the confidential advisor in organisations. The proposal should contribute to behavioural change, resulting in a safer workplace for all employees.

A confidential counsellor is an internal or external person with whom employees of a company can talk confidentially about undesirable behaviour or lack of integrity. This includes, for example, reporting bullying, (sexual) harassment, discrimination, but also abuse of power, fraud or theft. These issues can have unpleasant consequences for your employees, so it is nice if they can discuss this confidentially with an independent person. The role of a trustee is to accommodate and guide the employee and then educate and inform them about the possible next steps.

What options are available to employers?

Once the change in the law is implemented, as an employer you basically have two options. Appointing an internal confidential advisor, or appointing an external confidential advisor. Both options are covered by the change in law and, as an employer, you can make that choice yourself.

Het aanstellen van een interne vertrouwenspersoon houdt in dat er binnen uw organisatie een medewerker de rol van vertrouwenspersoon krijgt. In dat geval is deze medewerker een vertrouwenspersoon naast zijn/haar eigen functie. Om deze rol zo goed mogelijk uit te voeren moet de werkgever de vertrouwenspersoon opleiden. Het is namelijk verplicht om een aantal cursussen en certificaten te behalen als vertrouwenspersoon. Dit is voor beide partijen een kostbare investering, niet alleen van geld, maar ook van tijd. Houd daarmee rekening dat deze werknemer ook zijn/haar baan op kan zeggen, met als gevolg dat u opnieuw moet investeren in een interne vertrouwenspersoon. Ook kan er een situatie voorkomen waarin de interne vertrouwenspersoon een conflict heeft met een medewerker, of andersom. In dit geval wordt het probleem intern oplossen lastig.

When you choose to use an external confidential advisor, you hire a certified, independent confidential advisor. This confidant is often affiliated with an organisation that specialises in this. This saves you a lot of time and training costs. Your employees can call on the confidant when necessary. This can be about a report of undesirable behaviour, but also of acts of lack of integrity. When you engage an external confidential advisor, you are assured of professional help and the most up-to-date knowledge.

Read here more on the differences between internal and external confidential counsellors.

What are the implications for employers without a trustee?

De ondernemingsraad of werknemersvertegenwoordiger, evenals werknemers, kunnen bij het niet naleven van deze wetgeving een klacht indienen bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In het geval dat u als werkgever geen protocol heeft voor eventuele problemen op de werkvloer, kan de conclusie al snel zijn dat de organisatie er onvoldoende aan heeft gedaan om ongewenst gedrag te voorkomen. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon en het hebben van een protocol bij ongewenst gedrag helpt werkgevers om aansprakelijkheid en/of juridische problemen te voorkomen.

Benefits of obligation of trustee

De gevolgen van ongewenste omgangsvormen kunnen grote impact hebben op uw medewerkers. Slachtoffers worden niet alleen ongelukkig, maar ook minder productief. Daarnaast kunnen ze zich ziekmelden, een andere baan zoeken of zelfs arbeidsongeschikt raken. Uit onderzoek van Arbobalans uit 2020 blijkt dat werk gerelateerde psychische klachten voor 64% van de 6 miljard aan verzuimkosten zorgen. Volgens de Arbowet bent u als werkgever verplicht om goed voor uw personeel te zorgen. U moet hen niet alleen beschermen voor lichamelijke klachten, maar ook voor psychische- en sociale klachten. Het aannemen van een vertrouwenspersoon draagt bij aan het creëren van een veilige werksfeer voor uw medewerkers.

Want of u nu een groot of klein bedrijf heeft, er werken mensen. Deze mensen maken op de werkvloer van alles mee. Dat kunnen leuke dingen zijn, maar helaas ook minder leuke dingen. Het is van groot belang dat uw werknemers vertrouwelijk kunnen praten met een onafhankelijk persoon en zich gehoord voelen. Het werkt in ieders voordeel om een vertrouwenspersoon verplicht te maken. Niet alleen voor uw werknemers, maar ook voor u als werkgever is het prettig om een protocol te hebben.

Get in touch

Veel bedrijven hebben moeite met invulling geven aan deze nieuwe wetgeving, wanneer een vertrouwenspersoon verplicht wordt voor alle bedrijven. Om die reden hebben we abonnement ontworpen voor mkb-bedrijven. Dit zorgt ervoor dat u voldoet aan de nieuwe wetgeving en dat u altijd een externe vertrouwenspersoon tot uw beschikking heeft. Meer weten? Wij helpen u graag.

Laat uw gegevens achter

for more information.

Share this post? https://puntuit.nl/en/is-a-trustee-mandatory/